Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O Íráncích ATRAVAN a desce „The Grey Line“ jsem psal jako o představitelích střízlivého progrocku, Francouzi LIZZARD stojí na druhé straně barikády, jejich hudba je naopak nekompromisní a čerpá z kořenů té alternativnější větve progresivních rockových kapel. První dvě desky skupiny nezastíraly inspirace u TOOL a A PERFECT CIRCLE, a byť to Francouzi dělali šikovně a dařilo se jim vytvářet příjemné skladby, výraznější náboj nebo působivost jejich hudbě chyběly. Jiskřičky vlastní osobitosti se už ale objevovaly, třeba skladba „Bound“ z alba „Majestic“ naznačovala v čem bude mít skupina silnou stránku. Je to kontrast příjemně melodických vokálních linek nad ostrou instrumentální hradbou.
Minulé album „Shift“ už pokročilo v hledání vlastního výrazu hodně kupředu, velká část byla přímočařejší a do progrockových struktur přibyla až grunge živelnost, dokonce i ve vokálu jsem občasně zachycoval grunge naléhavost. A v kontrastu s tím přibyla i baladická melancholie. Aktuální deska „Eroded“ je dalším vývojovým krokem, přirozenou evolucí předchozích počinů a zřejmě tím klíčovým momentem, kdy z jedné z mnoha kapel daného ranku vyrostla skutečně osobitá skupina.
Pro LIZZARD je charakteristickým rysem strohé nástrojové obsazení vycházející z faktu, že se vždy jednalo o pouhé trio. To pohání dopředu bubenice Katy Elwell a spolu s basákem William Knoxem představují víc než jen rytmickou sekci. V podstatě tvoří celé tělo hudebního obsahu, nad kterým pak Mathieu Ricou rozvíjí své kytarové hrátky a vokální melodie. Díky šikovným nástrojovým linkám, skládajícím se do sebe často v polyrytmických strukturách, se ve výsledku zdá hudba LIZZARD mnohem plnější, než by se dalo čekat. Navíc své technické progvariace jako by skupina schovávala za velmi přirozené celkové vyznění, což je známka opravdu šikovné skladatelské práce. Přidáním příjemně melodického vokálu, letícího jako nezávislý papírový drak nad oblačnou hudební bouří, se pak daří dotáhnout skladby do vstřícného písničkového výrazu. Sílu umocňuje perfektní zvuk, vyvážené bicí, každá basová nota zřetelně rezonující v pozadí i dunící v dominanci, řízný kytarový sound i poloakustické jemné vyhrávky. Vše hezky čitelné, výrazné a zapadající do celkového souznění.
Především první polovina alba je napěchovaná silnými momenty. Po intru „Corrosive“ nás čeká první hit „Blowdown“, skladba dokazující, že LIZZARD prostě sluší, když hezky zostra cyklí své nástrojové party a nad tím vším pluje příjemně melodický vokál. Prvek hitovosti, myšleno v dobrém, je to, co na svém čtvrtém albu Francouzi dokázali rozvinout a povýšit tím svou hudbu o další patro až do emotivních výšin. Přes především v druhé půli živelnou „Haywire“, kontrasty, včetně shoegaze zvuku, hýřící „Flood“, progrockově hračičkovou „Hunted“ (stylově brousící až kamsi ke kapelám typu SOEN), se dostaneme k předělu alba „The Decline“, po kterém nadšení přece jen opadá. Titulní, trochu monotónně líná „Eroded“ je totiž pro mne nepochopitelně doplněná o intermezzo „Usque Ad Terram“, které by na jiném místě udělalo více parády. Situaci sice zachraňuje následná bravurní balada „Blue Moon“, přesto nakumulování takového množství pomalých náladovek na jedno místo nebyl ideální produkční tah, obzvláště když i dále následuje tklivá mezihra, po které nás závěrečná „Avalanche“ vezme trochu proti proudu času a připomene ony dřívější inspirace TOOL.
Rychle se tedy vracím k první půlce alba, kde se LIZZARD podařilo zmodernizovat svůj výraz a zajímavým způsobem vystavět, dalo by se říci líbivé skladby, které se ale hned tak neoposlouchají. Tahle současná tvář LIZZARD působivě funguje a při poslechu zapomínám na jakékoli příměry ke vzorům, které se draly do myšlenek v souvislosti s předchozími alby. Francouzi nalezli svůj vlastní velmi povedený výraz a i přes slabší druhou půlku alba si troufnu tvrdit, že nahráli své prozatím nejlepší album. Zacelili pro mne prázdné místo po skupinách KARNIVOOL a RISHLOO, na jejichž nové desky marně čekám již roky.
Nekompromisní progrock. Od citování vzorů jako TOOL na předchozích deskách dokráčeli tito Francouzi k vlastnímu výrazu plnému melodií i polyrytmických struktur a troufnu si tvrdit, že nahráli své prozatím nejlepší album.
Fantastická práca. Britskí Francúzi/francúzski Briti rastú každým albumom a tento je zatiaľ bez debaty najlepší a najzaujímavejší. Veľmi odporúčam vidieť ich naživo, ak niekedy budete mať možnosť. Význam slova POWER TRIO pri tejto kapele dostáva svoj vlastný, očarujúci význam.
Kytarista Wes Thrailkill se svými druhy předvádí další instrumentální divočinu, která kromě metalové progrese nabízí i odbočky do mathrocku, djentu, nebo dokonce i elektroniky. Fanoušky kytarových hrdinů typu PLINI určitě potěší.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.